onsdag 25 april 2012

min klasformade brudbukett;




Jag fick min insparation från från sen vackra orange gula rosen, jag fick bilden av en höst bild i huvudet. Tänkte på en blåsig höst dag. Och då ville jag göra en en livlig busig bukett. Så valde många små spetsiga blommor, tex asclepia och limonium. För att den skulle få lite lugn i tog jag in som stora runda rosorna. Jag jobbade i granklang, från gulgrön (daggkoppa) över till gul (limunium och elegant nejlika) till gulorange (asclepia) till orange (rosorna). jag har använt mej av bode matta yttor och lite lurviga och även släga glansiga yttor. Har både smutsiga färger och klara färger som löven på hösten brukar vara. Domenansen ligger på orange, för jag ville ha in bilden på en sen höst. Jag Skulle kunna sätta i röda blommor (elegans nejlikor) och kanske någon mörk röd ros för att få in bilden på sen höst. Jag har använt mej av proptionerna 1:3 upp till och 2:3 ner till vid fallet. Handtaget var nog det svåraste i hela arbetet. men där använde jag mej av vitflora tejp och transparant orange band, upp till tog jag salall i olika lager. Jag kom in med oranga filt blommor för att dölja limet på salallen. Jag satt även en en filt blomma uppe på buketten för att handtaget och buketter hör ihop. Formen är klasformad, och jag har framhävt formen genom ta små blommorna längst ut, det framhäver också den busiga känslan.

Jag hittade också en fin klänning som skulle passa till min färg starka bukett. 
Klänningen är matt och är ljus brun som skulle passa perfekt till ett höst tema















Jag gjorde också ett färgstark corsage som passar med buketten. Tog även in filtblomman och limonium för att få den busiga känslan som i buketten.

det som  är viktigt att tänka på när man gör ett corsage, är att ha en tydlig baksida och gärna ett blick fång. Och dölja ståltråden noga.  









Viktigt att tänka på när man gör en brudbukett är att grunda med grön under tiden man sätter in blommorna. Inte korsa rediellpunkten i stickmassa, risken finns att blommorna kan krocka och flytta på sej, det räcker satt in stjälken 1-2 cm. Förankra den längsta blommorna, för att försäkra att blommorna inte faller ur buketten. Vinkeln måste också stämma, 45 och 90 grader. Och även paroptionerna stämmer.

Jag tycker att det va kul att får göra buketten som ett prov, det lite mer press och man utmanade sej själv. Jag måste då säga att mitt tålamod inte var de.Men det var bara att kämpa. Det som var svårast va nog handtagen och att inte sticka blommorna för långt in. Men i slutändan blev jag riktigt nöjd, den blev busig men hade harmoni. Blev faktiskt nöjd med buketten. Gick nog bättre den här gången, efter all träning. 

1 kommentar:

  1. Hej, skulle jag kunna få använda en av dina bilder i ett skolprojekt jag gör?

    SvaraRadera